So a year has passed…

January 10, 2012

Phnom Penh, Cambodia

Today it’s exactly one year since I for the second time landed in Cambodia; the first would be when coming here with YPD in January 2010.

As I said on January 6 in the post ‘2012’ lots have happened, and even more will; I wont repeat what was said a few days ago but instead look back an entire year to January 10 2011 (apologies for not being written in English, that was a later change to the blog,,,).

January 10, 2011

Phnom Penh, Cambodia

Da var jag framme, mycket verkar ha förandrats men tangentborden pa internetcafeerna ar precis lika usla som sist.

Resan gick valdigt bra. Jag klarade mig undan jobbiga medpassagerare och hade istallet gladjen att fa sitta bredvid tva mycket trevliga varmlanningar som dock hade andhallplats i Bangkok. Pa flygplatsen i Bangkok traffade jag en australiensisk kvinna som arbetade har nere som volontar, och, hor och hapna Olle, tva SCB:are 🙂 Din “varning” gick i uppfyllelse!

Vid inflygningen till Phnom Penh borjade det kannas riktigt konstigt, inte bara for att jag inte visste helt hur visum-fragan skulle losa sig, utan kanske mest for att jag borjade kanna igen det jag lamnade for knappt ett ar sedan. Att darefter bli uppmott av T och Bee gjorde det bara an mer underligt, kul och konstigt… for att inte tala om nar vi svanger av Hanoi Street in pa gatan dar T bor 🙂

Klockan ar lokal tid nagon gang pa eftermiddagen, i mitt huvud formodligen jattetidig morgon efter en sen utekvall och klimatmassigt mitt pa dagen en hogsommardag. Det kan nog ta en dag eller tva innan jag kommit nagon vart i acklimatiseringen! Jag har i alla fall hunnit ata min forsta tallrik ris, druckit iste, sett en fanig kinesisk film (eller om det var en fantastiskt lang reklam for en telefon vet jag inte) och tagit mitt forsta khmer-bad for sasongen! Jag ar pa god vag kanns det som och aven om det kanns konstigt, konstigt vore kanske annars, sa kanns det helt ratt!

Vi far se vad eftermiddagen erbjuder…

I feel as welcomed as always in Cambodia!

Reading the post a year later I can only confirm that it was very special coming back to Cambodia after little more than 6 months in Sweden, and, perhaps more importantly, I still, a year later, feel very welcomed in Cambodia.

/Jo

Leave a Reply

