Cambodian Wedding – part two

Och en tidig morgon blev det…

Vid en tid jag visste var alldeles för tidigt på måndag morgon började jag med möda fumla efter min telefon vid sidan av sängstomen jag sovit på. Den visade 04.25. Jag trodde knappt mina ögon tills situationen klarnade lite i huvudet och jag insåg var jag var någonstans. Hur kom det sig då att jag vaknat. Jo, den kambodjanska disc jockeyn tyckte att det var dags att testa högtalarna på allvar och passade på att spela sin favoritskiva för hela distriktet – det är nog överflödigt att säga att det inte gick att sova vidare även om jag gärna hade velat. Ni som varit på en kambodjansk fest vet att vi pratar om volymläge 11 av 10…

Eftersom det var omöjligt att sova kröp jag ur myggnätet och begav mig nerför trappan där jag möttes av första bilden nedan. Detta var inte ordnat kvällen innan när jag gått och lagt mig vilket gjorde mig en aning paff. Men nu var det dukat för fest!

Bröllopsdukat i bröllopstältet

Efter den obligatoriska morgonduschen á la Kampuchea började jag kvickna till även om musiken fortfarande inte spelade vänligt sinnat för mina morgontrötta öron. Morgonens stora höjdpunkt – och mysterium – började närma sig. Vi skulle bära frukten… fortfarande utan någon riktig aning om vad detta innebar. Det visade sig dock vara precis vad det lät som.

Fruktfaten som hade förberetts kvällen innan delades ut till alla närvarande. Bar du på äpplen skulle du gå tillsammans med någon annan som också hade äpplen på fatet. Hade du en 4kg stor köttbit (ja det va inte bara frukt) skulle du gå tillsammans med någon annan som släpade på en massa kött osv.

Alla tog så ett “fruktfat” och begav sig ut på vägen utanför huset. Vi gick bort en bit. Ställde oss på led, två och två eller tre och tre ordnade efter innehållet på våra fat. Sen gick vi tillbaka till tältet, satte oss på stolarna på första bilden som står uppställda längs ingången och väntade på brud och brudgum. Därefter lämnades frukten in i huset och det började ordas om frukost! Klockan hade ännu inte slagit sju.

Allt detta låter säkert jättekonstigt och underligt. Det va det också. Det jag fick förklarat för mig i efterhand var att frukten symbolerade mannens gåva till kvinnans familj (hemgiften)… Efter bärandet var det grötfrukost (kambodjansk risgröt med bönor, kyckling, lever (eller va det nu va), svamp etc.). Nu fick vi även mumsa av frukten.

På bilden nedan ses brudgum och motsvarigheten till bestma(e)n.

Grabbgänget

Frukten som inte åts upp under frukosten användes i den efterföljande ceremonin. Den äldre mannen i vit skjorta längst till höger på bilden var en gammal vis man från pagodan.

Fruktceremoni?

Efter varje ceremoni skulle det tas kort på brudparet. Nedan syns en av många bilder i en av många poser med en av många utstyrslar, alltid i matchande färger.

Bröllopsparet i en av många utstyrslar och en av många poser

Det blev en lååååång dag. I och med den tidiga uppstigningen var en lunch-lur välkommen och förmodligen helt nödvändig. Det är dock inte alldeles enkelt att sova mitt på dagen i Kambodja i ett hus utan AC.

Framåt fyra var det dags att kravla sig ur sängen efter två ynka sömntimmar, kasta några skopor svalkande vatten över kroppen och hoppa i finkläderna igen. Gästerna va på ingång!

På bilden nedan ses en av de sista ceremonierna som hölls under söndagskvällen. Här hade frukten återigen en central del där brudparet matade sina föräldrar efter noga utprövade metoder.

Sista ceremonin

Slutligen, vad vore väl en kambodjansk fest utan dans?! Självklart blev det dans! Runt runt runt runt runt. Varv efter varv dansades traditionell kambodjansk dans medan bandet spelade. Innan festen slutade släpade Rithy upp mig på scen för att dansa med honom och de sjungande flickorna… gissa om jag va tacksam för det :S

En låång låång dag började närma sig sitt slut. Efter åtskilliga ceremonier, massor med mat nersköljt med isblandad Angkor (Kambodjas stolthet när det kommer till öl) och på tok för många dansvarv runt bordet var det dags att sova några timmar.

Dans

 

Det är inte helt enkelt att sammanfatta allt som hände så finns det några specifika frågor går det bra att ställa dem i en kommentar nedan.

Leave a Reply

