Drygt en månad i Phnom Penh

Jag har bott i min nya hemstad Phnom Penh över en månad nu. Det är konstigt, och helt fantastiskt, på flera sätt.

En månad har gått otroligt fort, men samtidigt som det känns som att jag precis landat har jag varit här hur länge som helst. Det är fortfarande massvis som jag inte kan på jobbet men samtidigt märker jag att jag börjar finna min plats, rutiner och arbetsuppgifter. Min roll börjar klarna men samtidigt är det väldigt oklart var jag står i förhållande till resten av arbetsstyrkan.

När två vänner, en ny och en gammal, Johanna och Erik, anlände till stan i mitten av förra veckans svetthetta blev det påtagligt att jag varit här ett tag. Jag upptäckte att jag hittade ganska bra i stan, hade kommit in i det kambodjanska pristänket och det “kulturella lunket”; för att uttrycka mig konkret och otroligt flummigt på samma gång. Idag åkte de vidare norrut och jag lämnades med lugn och en väldigt tyst lägenhet.

Oavsett vad har det varit helt underbart att vara här och jag tror på allvar att jag börjat vänja mig vid det mesta. Det slog mig idag att det kanske kommer bli svårt att vänja sig av med att äta tre lagade mål mat ute var dag när det är dags att återvända till Sverige. Det är kanske inte något som vållar stor oro men det kommer helt klart bli en stor skillnad. För att förtydliga så är det inte enbart av lat- och bekvämlighetssjäl som jag har valt att inte laga någon mat i lägenheten, det är faktiskt billigare att äta ute än att handla… och slappare… i alla fall på khmer-haken där en portion motsvarar ungefär två minuter av min månadslön på Uponor. Dumt att klaga! Vill man lyxa till det sitter ju inte en trerätters lunch fel för helt överkomliga 9 dollar.

Sammanfattningsvis då. Det har varit händelserika dagar. Det har hänt hur mycket som helst samtidigt som tiden står stilla. Här går alltid att leva i nuet. Det har varit grymt kul men också lite jobbigt såklart med tanke på den där parasiten för någon vecka sen. Men hur som helst är det bara början, det är många mornar, dagar och kvällar kvar att genomleva, njuta av och fylla med innehåll.

Nästa vecka är första workshopen med jobbet och klimatprojektet, om två veckor är det bröllop i dagarna två och om två månader kommer nytt svenskt besök. Det kommer bli grymt!

2 thoughts on “Drygt en månad i Phnom Penh

  1. Oh Johannes!
    Det är så kul att hänga med er därborta, följer varje uppdatering!
    “Tänkarfåtöljen” haha, kan verkligen se dig sitta där och filosofera med en skål mango i eftermiddagsstolen. Det är fantastiskt det ni gör,
    pepp pepp inför ringdans (och öl), doppa mr. t i fontänen från mig.
    Kramar till er alla! Ida

    1. Hej Ida! Kul att du läser det jag skriver! Du har väl hittat Erik och Sofies blogg också? Kolla ett av mina tidigare inlägg annars.
      Mango finns det gott om, har ett stort träd fullt med mango utanför fönstret här på Forum Syd 🙂

Leave a Reply

