Första veckan på jobbet

Imorgon är det fredag i Phnom Penh och min första vecka på Forum Syds regionkontor för Sydostasien är avklarad. Det har gått otroligt snabbt men samtidigt känns det som evigheter sen jag lämnade Sverige; det händer [som vanligt] massor hela tiden i det här landet.

Veckan som har gått har i korta drag innehållit tillgång till egen lägenhet (mer eller mindre mitt i stan), möten med såväl kollegor på kontoret som samarbetspartners, massor av nya saker att lära sig på jobbet, en ettårs fest för YPD och ikväll ett besök på FCC (Foreign  Correspondents Club) vid river side här i stan.

Det var riktigt skönt att få tillgång till lägenheten, inte minst för att jag nu bor betydligt närmare jobbet än tidigare. Det tar mig 20-30 minuter att gå, 40-50 minuter om jag räknar in frukost på ett just khmer-hak som ligger på vägen. Jag har två balkonger, tvättmaskin, matbord och stolar, soffgrupp och TV. Det kanske inte låter särskilt märkvärdigt men jämfört med att dela 70-80 kvadratmeter med sju kambodjaner är det LYX! Att dessutom inte behöva ha dåligt samvete när jag kommer hem efter åtta är awesome!

Mitt frukostställe är inget märkvärdigt men helt enligt önskemål.  Det är ett ställe för kambodjaner, av kambodjaner med kambodjansk mat och kambodjansk inredning (plaststolar och plåtbord a’la camping) som serverar ris med ägg, fisk, ko, gris etc. eller nudelsoppa för omkring en dollar portionen. I priset ingår ett mumsigt kambodjanskt te och en hett trafikerad gata som underhållning… har jag tur kanske min stolsgranne kan engelska en morgon och jag kan säga mer än ’god morgon’ (aarroun sour’sday) innan det är dags att gå vidare mot kontoret och dagens arbete.

Arbetsuppgifterna klarnar allteftersom dagarna går och det känns som jag hamnat helt rätt även om det är mycket kvar att lära. Personalmöte i måndags var intressant och idag torsdag deltog jag i ett lunchmöte mellan oss, Sida och UNDP som resulterade i att jag ska delta i en workshop nästa vecka på Climate Change Adaptation. Under lunchen träffades också en svensk representant för Sida-kontoret här i Phnom Penh (just nu tillika ambassaden) som bjöd in till studiebesök, något jag helt klart vill göra!

Under torsdagskvällen besöktes FCC för en öl med utsikt över Mekong och Tonle Sap river och imorgon är planen att besöka Meta House. Meta House är en bio och ett kulturcenter som har utställningar av diverse slag samt visar dokumentärfilmer med anknytning till Kambodja. Imorgon visas en film om klimatförändringarna i Kambodja som förhoppningsvis är intressant både för en doku-nörd och FS-praktikant som jag!

4 thoughts on “Första veckan på jobbet

  1. Sitter med mamma och Lydia och dricker kaffe i köket på Ångaren Ernas gata och förundras över avståndet och skillnaderna i vår vardag. Så roligt Johannes att få läsa om hur du har det! Kramar från Kristin, Lydia och mamma.

  2. Hej Johannes
    Så fantastiskt roligt att få ta del av din vardag. Förstår att det är mycket nytt att sätta sig in i.Det är dock faschinerande att notera efter en tid hur mycket som smälter in och blir till en del av livet, ens kunskap och vardag. Önskar dig all lycka till! Här är det kallt och vinter-som vanligt. Björn gör sin sista arbetsdag inför pensionen imorgon. Han tar det coolt, jag tycker att det känns revolutionerande, skrämmande, överraskande och enormt förväntanfullt!Kan det finnas behov av något “tömmapapperskorgsjobb” eller någon rådgivande variant i Kambodja?? Sköt om dig väl! Björn hälsar! Stor kram Monica

    1. Hej Monica!
      Även om det inte finns ett “tommapapperskorgsjobb” här så är det klart ni ska komma och hälsa på!… om ni vill, vågar och kan =) Enda är ju att det blir varmare och varmare nu för var dag som går så vänta inte för länge.

Leave a Reply

